Bronnen

Bruzz. (2019, 15 februari). Ongelijkheid begint in de kleuterklas. Geraadpleegd op 22 maart 2021, van https://www.bruzz.be/samenleving/ongelijkheid-begint-al-de-kleuterklas-2019-02-15 

 

Wikikids. (2018, 28 mei). Sociale ongelijkheid. Geraadpleegd op 22 maart 2021, van https://wikikids.nl/Sociale_ongelijkheid 

De morgen. (2019, 15 februari). Ongelijkheid begint al in de kleuterklas. Geraadpleegd op 22 maart 2021, van https://www.demorgen.be/nieuws/ongelijkheid-begint-al-in-de-kleuterklas~ba716aae0/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F 

 

M.L.A.K. (2020 februari). Omgaan met armoede op scholen. Geraadpleegd op 22 februari 2020, van https://www.samenvoorallekinderen.nl/media/1224/handreikingplusarmoedeplusinteractief.pdf  

  • Hier lees je alles over armoede op school wat dit doet bij kinderen en bij de ouders. Kinderen die leven in armoede kunnen geremd worden in hun ontwikkeling en lopen verschillende kansen mis ( schooluitstap). Bij ouders brengt dit veel stress met zich  mee waardoor de thuissituatie niet altijd verloopt zonder ruzie. Hier vind je terug wat je als school allemaal kan doen om gezinnen te ondersteunen zowel financieel als materieel. Welke externe partners je hiervoor kan inschakelen. Je leert om de leerlingen en ouders te ondersteunen in moeilijke periodes. 

 Vlaamse overheid. (z.d.-a). Maak je sterk tegen armoede op school. Geraadpleegd op 22 maart 2021, van https://wzsommekeer.files.wordpress.com/2015/01/maak-je-sterk-tegen-armoede-op-school.pdf  

  • Schoolkosten beleid, hier kan je terugvinden wat je als school kan doen voor kinderen en ouders die leven in armoede. 

 

Kennisbundel schouder eronder. (2020, 21 mei). Omgaan met armoede op scholen. Geraadpleegd op 22 maart 2021, van https://www.kennisbundel.nl/rapport/handreiking-omgaan-met-armoede-op-school  

  • Hoe ga je om met armoede op school en hoe kan je als schoolteam hiermee om gaan. 

  

Klasse. (z.d.). Kansarmoede. Geraadpleegd op 22 maart 2021, van https://www.klasse.be/reeks/kansarmoede/ 

  • Eerste werk je aan het goede gevoel op school en ga je pesten tegen, kinderen de het minder hebben worden sneller gepest en hebben weinig motivatie.  Praten en werken rond armoede in de klas. Vragen over armoede en hoe hierop in te inspelen. 

 

UNICEF. (z.d.). Kinderarmoede. Geraadpleegd op 22 maart 2021, van https://www.unicef.be/nl/beleidsbeinvloeding/beleidswerk-themas/kinderarmoede 

  • Alles over armoede en hoe kinderen hierover denken. 

 Onderwijsnetwerken Antwerpen. (z.d.). Vignetten voor daguitstappen. Geraadpleegd op 22 maart 2021, van https://www.klasopstap.be/vignetten-voor-daguitstappen  

  • Instantie dat ervoor zorgt dat ieder kind eens gratis op uitstap kan. 

 

Onderwijsnetwerken Vlaanderen. (z.d.). Vrijwilligers in scholen. Geraadpleegd op 22 maart 2021, van https://www.onderwijsnetwerkantwerpen.be/nl/onderwijsnetwerk-antwerpen-0/vrijwilligers-scholen  

  • Hier staan verschillende uitstappen die de school kan doen aan een zeer lage prijs per kind. Keuze uit diverse uitstappen voor jong en oud. Van uitstapjes tot activiteiten en werkshops. 
  • Ze geven subsidies voor meerdaagse uitstappen naar de zoo en verkeer activiteiten. Je kan er materiaal ontlenen voor je uitstapjes. Je kan hulp krijgen van vrijwilligers die je kan contacteren op de telefoon nummer: 03 338 70 10 vrijwilligerswerk Antwerpen.  

  

Brede school. (2014 april). Flankerend Onderwijsbeleid. Geraadpleegd op 22 maart 2021, van http://www.bredeschool.org/infofiches/flankerend-onderwijsbeleid  

  • Externen flankerend onderwijs 
  • Sommige gemeenten en steden zijn zeker te vinden voor een extra inspanning in het kader van het flankerend onderwijsbeleid. Ze kunnen aangemoedigd en overtuigd worden om te werken met kansenpassen of onderwijscheques. Indien een school echt werk wil maken van een kosten beheersend beleid en een goede communicatie met gezinnen in armoede, zijn ze misschien wel bereid om een deel van de schoolkosten op zich te nemen. Scholen in dezelfde gemeente kunnen daarvoor samen lobbyen. 

 

Het huis van het kind. (2011). Wat is een Huis van het Kind? Geraadpleegd op 22  maart 2021, van http://www.huizenvanhetkind.be/hk/ 

  • Het huis van het kind 
  • Kunnen ouders en kinderen terecht over alles rond opvoeding en opgroeien. Het is een samenwerking tussen organisaties die je helpen met kinderopvang, gezondheidszorg, vrijetijdsaanbod, opvoedingsondersteuning, workshops en veel meer. 

 

UNICEF. (z.d.). Kinderarmoede. Geraadpleegd op 22 maart 2021, van https://www.unicef.be/nl/beleidsbeinvloeding/beleidswerk-themas/kinderarmoede  

  • Hier leert heel het schoolteam omgaan met moeilijke thema’s en concrete werkvormen ontdekken. Ze komen naar de school toe en nemen hun tijd om hier over te praten. Ze doen dit via handige methodieken voor leerkrachten en leerling en werken samen aan een optimale klas en schoolsfeer voor iedereen. Ze schenken aandacht aan diversiteit en gelijke kansen met het internationale kinderrechtenverdrag als basis. Ze werken op maat van jou klas en school. Een individueel coaching gesprek of intervisie is achteraf mogelijk. 

 

Statistiek Vlaanderen. (2020, 20 oktober). Bevolking onder de armoededrempel. Geraadpleegd op 22 maart 2021, van https://www.statistiekvlaanderen.be/nl/bevolking-onder-de-armoededrempel  

  • Toont diverse statistieken over armoede in de verschillende bevolkingsgroepen en de gewesten. 

 

Kinderrechtencoalitie. (2010 november). Kinderen en jongeren in armoede. Geraadpleegd op 22 maart 2021, van https://www.kinderrechtencoalitie.be/wp-content/uploads/2018/11/2010-kinderen-en-jongeren-in-armoede.pdf 

  • Allerlei informatie over kinderrechten, opvoedingsondersteuning en verschillende organisaties. 

 

Kind en gezin. (2019). Kind en gezin armoede. Geraadpleegd op 12 mei 2021, van https://www.kindengezin.be/img/Welvaart-inkomen-armoede-kansarmoede.pdf 

 

  • Verschillende overzichten van het inkomen en (kans)armoede in het Vlaams Gewest. 

 

Stuvia. (z.d.). Geraadpleegd op 12 mei 2021, van https://www.stuvia.be/doc/569811/samenvatting-sociale-ongelijkheid  

  • Samenvatting over alles wat met sociale ongelijkheid te maken heeft. 

 

corona vergroot kloof. (z.d.). corona vergroot kloof. Geraadpleegd op 12 mei 2021, van https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie/vlaanderen/corona-vergroot-kloof-tussen-rijke-en-arme-kinderen/10215546.html 

 

  • Kinderen die in kans armoeden leven zullen door de coronacrisis een leerachterstand oplopen. Scholen bieden allerlei opdrachten en taken aan om de kinderen nuttig bezig te houden tijdens lesvrije periode, vaak via en digitaal afstandsonderwijs. Nochtans heeft niet iedereen thuis een computer en of internet ter beschikking.  
  • Mensen in armoede leven klein en dicht op elkaar en vaak zonder tuin. Hierdoor hebben ze vaak geen rustige leeromgeving. Dicht op elkaar leven leidt vaak tot stress en weegt af op de schoolprestaties. 
  • Mensen in armoede lopen ook meer gezondheidsrisico’s met uitval en schoolachterstand tot gevolg 
  • De kenniskloof tussen kansarme en kansrijke kinderen is ook zeer groot. Dit zijn ook één van de factoren die meespelen in de ongelijkheid. Wie in armoede leeft heeft een minder leerrijke omgeving en verliest makkelijker verworven kennis en vaardigheden. Dat er in vijf weken geen les wordt gegeven is vergelijkbaar met zo een lage vakantieperiode. 

 

vrt armoede-corona. (z.d.). vrt armoede-corona. Geraadpleegd op 12 mei 2021, van https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/11/12/armoede-corona/ 

 

Armoede . (2014, March 20). Retrieved from http://static.tijd.be/upload/armoede-628916.pdf 

             

kinder armoede fonds. (z.d.). kinder armoede fonds. Geraadpleegd op 12 mei 2021, van https://kinderarmoedefonds.be/#:~:text=Het%20Kinderarmoedefonds%20verleent%20steun%20aan,beheerd%20door%20de%20Koning%20Boudewijnstichting 

 

ELCHARDUS, M. (2014, februari). samenleving & politiek. Meer gelijkheid in het onderwijs. https://www.sampol.be/2014/02/meer-gelijkheid-in-het-onderwijs 

  • Voor steun en begeleiding. Starten projecten op en focussen op gezinnen met kinderen van 0-3 jaar. 

 

Sociale centra OCMW. (z.d.). sociale centra OCMW. Geraadpleegd op 12 mei 2021, van https://www.antwerpen.be/socialecentra/over-het-ocmw/ons-beleid/armoedebeleid 

 

https://www.vvob.org/sites/belgium/files/2017_vvob_annual_public_report_nl-mail_0.pdf   

 

F.E.N.I. (2017c). Voor en nadelen sociale ongelijkheid. Geraadpleegd op 31 mei 2021, van https://limo.libis.be/primo-explore/fulldisplay?docid=LIRIAS2791009&context=L&vid=Lirias&search_scope=Lirias&tab=default_tab&lang=en_US&fromSitemap=1 

Federale overheidsdienst sociale zekerheid. (2016, 6 juni). Sociale ongelijkheid. Geraadpleegd op 1 juni 2021, van https://socialsecurity.belgium.be/nl/nieuws/toenemende-sociale-ongelijkheden-onder-bevolking-op-actieve-leeftijd-06-06-2016 

 

FAQ keerpunt freinetschool. (2018 augustus). Voor en nadelen van freinet. Geraadpleegd op 17 mei 2021, van https://keerpuntscholen.be/faq/ 

Ongelijkheid is slecht voor de gezondheid - SP. (2016, 9 juni). Geraadpleegd op 31 mei 2021, van https://www.sp.nl/nieuws/2016/06/ongelijkheid-is-slecht-voor-gezondheid 

  

B. (2021a, 1 april). Sociale ongelijkheid in Nederland | Uitleg met voorbeelden. Geraadpleegd op 2 juni 2021, van https://www.normenenwaarden.org/sociale-ongelijkheid/ 

Maak jouw eigen website met JouwWeb